2011 – 2016

Parkeergebouw RAI, Amsterdam

Duurzaam en toekomstbestendig parkeren in multifunctioneel gebouw

Bij het ontwerp van het nieuwe parkeergebouw bij de RAI Amsterdam hield de architect rekening met een multifunctionele invulling. Denk bijvoorbeeld aan kantoren, vergaderruimte of expositieruimte. Onze adviseurs dachten mee over de gevolgen van deze flexibele invulling voor de bouwakoestiek, bouwfysica en brandveiligheid.

Het nieuwe parkeergebouw bij de RAI is flexibel, duurzaam en toekomstbestendig. Nu kunnen bijna 1000 auto’s er een parkeerplek vinden. Maar als in de toekomst de parkeerbehoefte afneemt, kan het gebouw dus eenvoudig getransformeerd worden.

Parkeergebouw RAI Amsterdam

MEER WETEN OVER DIT PROJECT?
Neem contact op met een van onze adviseurs.

VAN PARKEREN NAAR EXPOSITIERUIMTE

De eerste verdieping is flexibel in te zetten. Die laag heeft een dubbele vrije hoogte van zes meter. De ruimte kan worden verwarmd en de gevel is afsluitbaar. Er is al een sprinklerinstallatie geplaatst, waardoor er geen brandwanden nodig zijn en er dus één grote ruimte beschikbaar is. Ideaal als expositieruimte.

Parkeergebouw RAI Amsterdam

BRANDVEILIGHEIDSEISEN VOOR KANTOREN

Ook bij het ontwerp van de overige verdiepingen nam de architect een voorschot op de toekomst. De andere bouwlagen kunnen eenvoudig worden getransformeerd tot kantoor- en vergaderruimte. De verdiepingen voldoen al aan de brandveiligheidseisen voor kantoren.

De belangrijkste uiting hiervan zijn de twee trappenhuizen aan de kopse kanten van het parkeergebouw. Die zijn zo ruim uitgevoerd, dat ze zijn berekend op het gebruik van het gebouw als kantoor. Ook zijn de parkeerlagen extra hoog.

Over parkeergebouw RAI, Amsterdam

  • het parkeergebouw is ontworpen door Van Benthem Crouwel Architects;
  • de oprijbanen voor de auto’s zijn spiraalvormig (wokkels);
  • het gebouw heeft acht bouwlagen en is dertig meter hoog;
  • de bouwtijd was één jaar.

Medewerkers (1)

Adviseur Siuhang Chan
Siuhang
Chan
Adviseur brandveiligheid