Spelenderwijs leren over geluid

14-07-2019

“Jullie horen je ouders vast weleens zeggen: ‘Niet zo stampen op de trap!’ of ‘Kan de tv wat zachter?’” Geluidadviseur Monique van Bemmelen gaf een workshop over geluid aan een kleuterklas van basisschool De Springplank in Huizen. Het was een onderdeel van een schoolbreed project met het thema Wonen. En de kleuters? Die waren dolenthousiast!

Lees verder

Spelenderwijs leren over geluid

Jaarlijks organiseert De Springplank een schoolbreed project met een thema dat leeft op school. Dit jaar was het thema Wonen. De reden: naast de school wordt een nieuwbouwproject gerealiseerd.

Geluid in z’n meest simpele vorm

Verschillende ouders brachten de kinderen iets bij over het thema Wonen vanuit hun eigen vakgebied. Monique van Bemmelen was er één van. “Ik ben met een groep kleuters van 4 tot 6 jaar aan de slag gegaan met geluid. Wat is geluid? Wat is stil? En wat is herrie? Vooral die laatste vraag leidde tot veel aanloop van nieuwsgierige kinderen uit andere klassen!”

Monique deed verder twee proefjes met de kinderen. Eén waarbij kleuter A een ballon tegen z’n oor houdt en kleuter B tegen diezelfde ballon praat. “En dat trilt dus”, zegt Monique. Ook deden ze een proefje met de fles-o-foon: je hoort jezelf versterkt als je in de ene fles praat en de andere fles tegen je oor houdt.

Gevatte reacties uit de klas

Op de vraag wat geluid is, kunnen ook zulke jonge kinderen al heel gevat antwoorden. Monique: “Volgens één van de kleuters was geluid als een wolk: het gaat van de ene naar de andere kant door de lucht. Dat is toch een heel slimme opmerking!”

Kinderen blij, docent blij

Ook de juf was heel tevreden met de workshop van Monique: “Juist met dit soort sprekende en simpele proefjes vang je kleuters altijd. Alle kinderen hadden wel wat over geluid te vertellen. Dan weet ik wel dat ze enthousiast zijn!”