Onderzoek LBP|SIGHT leidt tot 'eyeopener'

24-07-2014

Luchtgeveerde trucks met een oplegger geven bij grondtransport op zachte bodem de minste trillingen en schade aan omliggende panden. Dat blijkt uit onderzoek van ingenieurs- en adviesbureau LBP|SIGHT uit Nieuwegein in opdracht van de gemeente Nieuwkoop. 


Lees verder

Onderzoek LBP|SIGHT leidt tot 'eyeopener'

Schade en overlast door bouwverkeer

Zoals zoveel gemeenten in het westen van Nederland kampt Nieuwkoop (ZH) met het probleem van een zachte, veenachtige bodemgesteldheid. In verband met de inrichting van een omvangrijk woningbouwproject moet in de gemeente langdurig veel grond worden getransporteerd. In de onmiddellijke omgeving van het bouwterrein en met name langs de route van het bouwverkeer staan oude (soms enkele honderden jaren) en kwetsbare woningen. Om schade en andere overlast voor de bewoners te voorkomen ging de gemeente Nieuwkoop op zoek naar een manier om met de minste trillingen toch zo efficiënt mogelijk grond te verplaatsen en gaf LBP|SIGHT opdracht met een oplossing te komen.

Een luchtgeveerde truck met oplegger

Het ingenieurs- en adviesbureau mat eerst de effecten van het gebruik van twee traditionele transportmiddelen: een vrachtwagen met stalen veren en een andere met hydraulische vering. In beide gevallen leidde dat tot overschrijdingen die schade tot gevolg hadden kunnen hebben.

"Vervolgens hebben we een proef opgezet met meerdere voertuigen, waaronder luchtgeveerd transport. En dat bleek de oplossing te zijn: een luchtgeveerde truck met oplegger. Het was een eyeopener dat de veengrond nauwelijks in beweging kwam. Bovendien kan zo’n grote truck met oplegger in één keer veel meer grond vervoeren dan de traditionele vrachtwagens, zegt Jan Keijzer, bij LBP|SIGHT gespecialiseerd in onderzoek naar trillingen en akoestiek. Volgens Keijzer blijft ook bij het gebruik van de luchtgeveerde truck altijd sprake van enige overlast. 

De oplossing

"Maar omdat er veel minder trillingen zijn, wordt geen schade veroorzaakt. En vanwege de grootte van de trucks met oplegger zijn veel minder transportbewegingen nodig. Dit is echt de oplossing, zeker als je bedenkt dat grote delen van Noord- en Zuid-Holland bestaan uit zachte, veenachtige grond en dus met dezelfde problemen kampen.”