Gastlessen Peter de Vries in Krimpen en Capelle aan den IJssel

08-07-2016

Mr. Peter de Vries, bij LBP|SIGHT adviseur op het gebied van gebiedsontwikkeling, projectregie en ruimtelijke ordening, gaf de afgelopen weken gastlessen op scholen in Krimpen aan den IJssel en Capelle aan den IJssel. Deze lessen waren een onderdeel van een project om leerlingen van groep 7 meer belangstelling voor technische beroepen bij te brengen.

Lees verder

Gastlessen Peter de Vries in Krimpen en Capelle aan den IJssel

Kennismaking

“Op zaterdag 3 september houdt een aantal bedrijven in die regio open huis”, vertelt De Vries. “Mijn lessen dienden ter voorbereiding op de bezoeken van de kinderen op die dag.” De bedoeling van de lessen van de adviseur van LBP|SIGHT en van medewerkers van de betrokken bedrijven was om de leerlingen op een leuke manier kennis te laten maken met de (maritieme) maakindustrie. Het gebied waarin Krimpen en Capelle aan den IJssel liggen, telt veel scheepswerven, metaalconstructiebedrijven en technische toeleveranciers. Negen van die bedrijven zetten op 3 september hun deuren open voor geïnteresseerde jongens en meisjes van 10 en 11 jaar, leerlingen van groep 7 van enkele scholen in de buurt. 

MVO-budget

“Vanuit LBP|SIGHT ben ik voor enkele grote bedrijven in de regio adviseur op het gebied van vergunningen, bestemmingsplannen en dergelijke “, zegt De Vries, die ook coördinator van het scholenproject is. 

We wilden als bedrijf iets teruggeven aan het gebied waarin we werken. Dus heb ik uit ons MVO-budget dit project opgezet. 

Tijdens de lessen viel het de adviseur van LBP|SIGHT op dat veel kinderen geen idee hebben wat de bedrijven in hun directe woonomgeving eigenlijk doen. “Terwijl die bedrijven zich letterlijk op loopafstand van hun huis bevinden.” 

Basisbegrippen geluid

Vertegenwoordigers van die ondernemingen legden in de lessen aan de leerlingen in grote lijnen onder meer uit hoe een schip wordt gebouwd of een brug wordt geconstrueerd. “En ik concentreerde me vooral op de geluid- en gehoorbescherming”, vertelt De Vries. “Dat is voor die kinderen een hot item, want op die leeftijd beginnen ze te maken te krijgen met feesten, disco’s en lopen ze met koptelefoons met harde muziek rond.” 

In zijn les van een uur bracht De Vries de leerlingen basisbegrippen op het gebied van geluid bij. “Wat is stilte eigenlijk? Hoe kun je geluid vervelend en aangenaam maken? Dat soort begrippen liet ik ze ervaren.” 

De Vries stuurde de kinderen vervolgens naar buiten op een speurtocht naar geluid. “Met behulp van een geluidmeter moesten ze geluiden registreren en op een formulier opschrijven hoe geluiden en lawaai zich met elkaar verhouden. Hoeveel geluid produceert een fietsbel eigenlijk? Het doortrekken van een toilet, noem maar op.” 

'Boeiende wereld'

Het was verrassend om te zien hoeveel de leerlingen in een uurtje wisten op te steken, aldus De Vries. “Sommige kinderen snapten echt al vrij ingewikkelde zaken als de werking van een echo. Hoe roep je een echo op en hoe moet je die juist voorkomen”, zegt hij. 

De Vries is ook op zaterdag 3 september in het project actief. “Op een centraal plein worden die dag de kaarten voor de rondleidingen verdeeld”, vertelt De Vries, “en net als de scholen hebben wij daar als LBP|SIGHT samen met het Milieutoezicht Rijnmond een stand. Kinderen en natuurlijk ook hun ouders kunnen er terecht om informatie op te halen en ik vertel ook dan graag over de boeiende wereld van de techniek.”